Gerakan Mahasiswa

NABI SULAIMAN DAN KUBAH

0 Komentar

Kesibukan kita seharian kadang kala membuatkan kita terlupa akan tanggungjawab kita sebagai seorang anak.tambah-tambah lagi kita yang bergelar mahasiswa dan mahasiswi . Sibuknya kita dengan pelajaran, assignment,aktiviti fakulti ,dan pelbagai jenis program menyebabkan kita lupa ada insan yang sentiasa rindukan kepulangan kita..iaitu ibu bapa kita..Ambil lah peluang dan masa yang ada berbakti kepada ibu bapa.Gunalah kesempatan menjenguk mereka seketika ataupun bertanya khabar walaupun sesibuk mana urusan kita..



Rasulullah pernah berpesan, ”kasih sayang Tuhan itu bersama dengan kasih sayang ibu bapa.Kemarahan Tuhan bersama dengan kemarahan ibu bapa”.. Betapa istemewanya ibu bapa sehinggakan Allah mengurniakan syurga bagi mereka yang berbakti kepada ibu bapa mereka seumur hidup ibu bapa mereka…Marilah kita renung-renungkan dan mengambil ikhtibar dari kisah Nabi Sulaiman dengan seorang hamba allah yang sentiasa berbuat baik kepada ibu bapanya .



Setiap nabi diberi kelebihan yang berbeza-beza oleh Allah.Allah memberi suatu kelebihan yang hebat kepada Nabi Sulaiman.Baginda menjadi raja pengganti ayahnya. Nabi Sulaiman mempunyai kemampuan memerintah manusia, jin , haiwan , angin dan sebagainya.
Pada suatu hari, Nabi Sulaiman pergi mengembara ke laut bersama bala tenteranya yang terdiri daripada manusia dan juga jin-jin. Baginda mengembara untuk menyelami kebesaran ciptaan Allah .
Semasa Nabi Sulaiman sedang menghayati kebesaran ciptaan Allah di tepi pantai, tiba-tiba baginda terpandang satu benda yang aneh di tengah- tengah laut. Baginda segera memanggil salah seorang askarnya iaitu jin yang bernama Ifrit.
‘’Ifrit, cuba kamu menyelam ke dalam laut ini . Beta terlihat suatu benda yang aneh.Bawakan benda itu ke mari,” perintah Nabi Sulaiman. Ifrit segera melaksanakan perintah itu. Dia terus menyelam ke dalam laut mencari benda yang dilihat oleh Nabi Sulaiman tadi. Tidak lama kemudian , Ifrit muncul kembali ke darat. “ Tuanku, saya menyelam begitu dalam tetapi tidak terjumpa apa-apa yang aneh,”Kata Ifrit dengan hampa.
Nabi Sulaiman memerintahkan jin-jin yang lain pula menyelam , tetapi hampa juga. Benda aneh itu juga tidak dijumpai.Selepas golongan jin gagal mencari menjumpainya, Nabi Sulaiman memanggil pula askarnya bernama Ashif bin Baerkhiya,seorang manusia biasa.”Sekarang, beta perintahkan kamu turun ke laut dan carikan beta benda aneh itu,” perintah Nabi Sulaiman kepada lelaki itu.
Ashif bin Bearkhiya pun segera menyelam ke dasar laut dan mencari benda aneh itu.Sedang mencari-cari, tiba-tiba dia terpandang benda yang bersinar-sinar berbentuk kubah yang besar di dasar laut. Dia pun menghampiri kubah itu. Kubah itu amat unik dan diperbuat daripada kapur putih.
Dengan kekuatan yang luar biasa, Ashif membawa kubah itu naik ke darat dan dipersembahkan kepada Nabi Sulaiman.Nabi Sulaiman cuba melihat ruang di dalam kubah tetapi tidak mampu.Kemudian Nabi Sulaiman menadah tangan memohon kepada Allah supaya diberi kemampuan melihat isi di dalamnya.Permohonan baginda diperkenankan.Terbuka kubah itu.Nabi Sulaiman melihat seorang pemuda sedang bersujud dan memuji-muji Allah.Nabi Sulaiman terpegun melihat lelaki itu.
“Maha suci Allah”,kata Nabi Sulaiman,kagum dengan keistimewaan yang diberi tuhan itu. Pemuda itu terdengar suara Nabi Sulaiman memuji Allah.Lalu dia bangun daripada sujudnya dan member salam hormat.”Siapakah saudara ,wahai pemuda?Adakah saudara malaikat,manusia ataupun jin?”Tanya Nabi Sulaiman .”Saya adalah manusia biasa,”jawab pemuda itu.Nabi Sulaiman bertanya kepada pemuda itu bagaimana dia mendapat keistimewaan itu.
Pemuda itu menjawab,”saya berbakti kepada kedua-dua ibu bapa saya.Saya menjaga mereka sehinggalah mereka tua.Kedua –dua ibu bapa saya taat kepada Allah. Semenjak saya kecil hinggalah dewasa, saya dijaga dan dipelihara dengan sempurna. Mereka selalu memohan kepada Allah supaya saya menjadi orang yang taat dengan perintah Allah.”
Kemudian dia menyambung ceritanya lagi. “Ayah saya meninggal dunia pada usianya tuanya dalam penjagaan saya. Ibu saya pula lemah dan sering kali sakit-sakit. Matanya buta dan kakinya lumpuh. Saya satu-satunya yang menjaga segala keperluan seperti membersihkan badannya dan memandikannya.”
“Segala keperluan makan dan minumnya ,saya uruskan. Saya menyuapkan makanan dan minuman ke mulutnya sebagaimana saya disuapkannya sewaktu saya kecil. Saya selalu memohon kepada allah, dan ibu saya juga bermohon supaya saya dikurniakan ketenangan dan kebahagian dalam hidup. Ibu saya juga bermohon supaya selepas kematiannya nanti saya diberi tempat khusus yang letaknya bukan di bumi dan bukan juga di langit.”katanya lagi.
“selepas kematian ibu saya, saya sering bersiar-siar di tepi laut ini. Tiba-tiba , pada suatu hari saya terjumpa sebuah kubah daripada mutiara. Saya mendekati kubah itu. Kubah itu terbuka sendiri seolah-olah menjempu saya masuk ke dalamnya. Apabila saya masuk,kubah itu tertutup. Saya tidak sedar sama ada saya berada di bumi ataupun di langit. Pemuda itu menghabiskan ceritanya.
Nabi Sulaiman berasa kagum mendengar cerita itu. Baginda ingin mengetahui dengan lebih lanjut lagi latar belakang pemuda ajaib itu.”Saudara hidup pada zaman mana?” Tanya Nabi Sulaiman.”Saya hidup pada zaman Nabi Ibrahim.”
Nabi Sulaiman mengira-ngira berapa umur pemuda itu.Alangkah terkejutnya baginda, umur pemuda itu hamper mencecah 14000 tahun. Baginda merenung wajah pemuda itu.Tidak ada sehelai uban pun dikepalanya. Kulitnya juga tegang dan berseri-seri.
“Bagaimanakah saudara mendapat nikmat dan rezeki daripada Allah di dalam kubah ini. Tanya Nabi Sulaiman lagi.”Selepas saya berada di sini, barulah saya tahu Allah menjadikan syurga untuk saya di dalam kubah ini.”Nabi Sulaiman ingin melihat syurga yang dikatakan oleh pemuda itu. Pemuda itu menadah tangan bermohon agar diperkenankan hasrat Nabi Sulaiman.Suasana kubah yang gelap menjadi terang indah bercahaya. Terkejut Nabi Sulaiman melihat cahaya itu lantas baginda memuji-muji kebesaran Allah.
Terpampang pemandangan yang indah tidak terkata di hadapan Nabi Sulaiman dan askar-askarnya. Sungai mengalir tenang , kebun-kebun bunga yang subur , pohon- pohon merendang, daun-daunan menari mengikut angin, burung-burung berkicauan, kolam madu dan susu terpancar indah.“ini kurniaan Allah kepada saya atas ganjaran bakti saya kepada kedua-dua ibu bapa saya. Ini nikmat yang saya rasai yang tidak ada tolok bandingannya. Saya mendapat rezeki daripada pelbagai sumber dan buah-buahan beraneka rasa. Semua makanan yang saya ingini terhidang.”kata pemuda itu.
“Bagaimana saudara tahu waktu siang dan malam?” Tanya Nabi sulaiman.”Apabila terbit fajar, kubah ini menjadi putih menandakan hari siang. Apabila matahari terbenam , kubah ini menjadi gelap menandakan hari malam.Cukuplah sampai di sini , sekarang saya harus bersembahyang bagi menghadap Allah”kata pemuda itu menamatkan perbualan .
Sesudah mereka berdua berbual panjang, pemuda itu mengucapkan selamat tinggal dan kubah ajaib itu kembali tertutup. Kemudian Ashif mengangkat kubah itu ke dalam laut dan diletakkan kembali di tempat asalnya.Betapa hebatnya ganjaran Allah bagi siapa yang mentaati ibu bapa mereka. Kita hendaklah berusaha menjadi seorang anak yang sanggup berbakti kepada ibu bapa kita.
wasalam

Read More..

"GELORA HEDONISME"

2 Komentar

Bagai isi dan kuku,itulah peribahasa yang sesuai untuk dikaitkan antara hedonisme dan masyarakat.Andai hilang hedonisme maka tidak lengkaplah kehidupan seseorang. Perkara ini ditujukan terutamanya kepada diri ini yang sentiasa terkandas dalam hasutan dan tipu daya makhlukNya. Sebelum bergerak kehadapan adakah kita mengetahui apakah itu sebenarnya hedonisme? Hedonisme ialah hiburan yang terlampau. Bila terlampau maknanya ia membawa kepada kelalaian, kalau tidak percaya cek pada diri sendiri dan belek-belek semula apa yang kita sudah buat sepanjang tempoh pernafasan.Pernahkah kita terlalai dalam menunaikan ibadah dan tugas-tugas lain disebabakan oleh hiburan. Hiburan disini bukan bererti menonton television sahaja tetapi termasuk sukan,video game dan lain-lain lagi.Tepuk dada Tanya diri.

Budaya hedonisme yang semakin berkembang biak di peringkat antarabangsa bukan hanya memberi kesan kepada masyarakat sahaja tetapi kepada golongan cerdik pandai yang digelar mahasiswa/i. Siapakah itu mahasiswa/i ?adakah aku mahasiwa/i?Apakah peranan aku sebagai mahasiswa/i? mungkin itu persoalan yang perlu dirungkaikan supaya ia dapat dilihat dengan lebih jelas.Namun demikian, jika hal-hal ini diuraikan hanya segelintir sahaja yang akan cakna berbanding benda-benda hiburan?betul atau tidak jawaplah sendiri. Kita kena ingat akal yang di anugerahkanNya bukan untuk memikirkan perkara murah tetapi perkara mahal.Hal ini kerana makhluk lain tidak diberikan keistimewaan,andaikata akal kita boleh didermakan kepada makhluk lain,baik beri sahaja kepada mereka,mungkin mereka lebih memerlukan.Saya bukan hendak menghina ciptaan Allah tetapi sikap kita yang suka salah guna nikmat termasuk penulis artikel ini di tahap membimbangkan sehingga boleh membawa kepada kufur nikmat.

Jika mahu dikaitan dengan sirah selama kurun waktu 13 tahun kaum musyrik menuduh Rasulullah s.a.w sebagai pembohong.orang gila dan pelbagai tohmahan lagi.Ketika baginda berdakwah mereka mendustakan dan menghinanya. Tidak cukup dengan itu,pengikut-pengikut Rasulullah s.a.w juga menerima nasib sama sehingga ada yang diseksa mati. Contohnya keluaga yasir .Itu di zaman baginda apabila tiada teknologi digunakan, namun apabila dunia makin maju dan tiada had sempadan maka hiburan di gunakan sebagai langkah untuk mematikan umat islam. Selain itu,pelbagai propaganda dilakukan oleh tiga golongan yang dengki dengan islam sehingga orang melihat agama islam sebagai terrorist.Ada lima pancaindera diberikan jadi gunakannya selagi diberi kesempatan.Jangan nak harapkan suapan orang lain ada tangan suap sendiri ada kaki bergerak mencari identiti diri.


Pengarah Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM) pernah berkata masa belajar dulu di pergi ke pasar dia dengar 'topik yang dibincangkan sekarang sama sahaja dengan pekerja kilang iaitu hiburan' dan jika dilihat sekarang lambakan Universiti menyebabkan mahasiswa/i yang dihasilkan kurang berkualiti kepimpinan dan soft skill kerana terlampau mengejar pointer ditambah lagi ada yang masuk universiti tanpa matlamat yang jelas sehingga mereka hanya memikirkan hiburan dan membawa kepada masalah zina,buang anak ,anak luar nikah dan lain-lain lagi.Semuanya kerana hiburan,jika di fikiran seharusnya mahasiswa tidak ada masa unutk memikirkan hiburan tetapi sentiasa sibuk dengan agenda pembangunan ummah.Apakah puncanya?adakah terdapat kelompongan pada system pendidikan itu sendiri?dan apakah peranan mahasiwa/i islam dalam menyedarkan masyarakat kampus?”


Saya berfikir bahawa tidak perlu memberi jawapannya kerana infiniti,disamping itu saya juga ingin membiarkan anda semua berdiskusi supaya otak kita sama-sama kembang biak.


Wahai pemuda pemudi tahukah kita bahawa musuh sudah lama mengatur strategi dan menyusun tentera untuk memusnahkan dan merempuh kita tetapi kita masih tidak sedar dan sedap bergembira sedankan saudara yang lain sengsara.

Wahai pemuda bukalah mata mu,bangkitlah dari lena yang panjang dan berjuanglah sebagai perwira yang berjasa.Wahai puteri bangunlah dari mimpi yang palsu dan peliharalah maruah dan agamamu.Mengapa derita yang dicari sehingga maruah dan masa depan islam digadaikan.Sedarkah kita bahawa kita adalah harapan keluarga,Negara,dan agama. Ingatlah kita bahawa Keluarga dan Negara memerlukan kita sebagai pemimpin dan penyeri kehidupan, namun kita kena sedar bahawa islam tidak memerlukan kita tetapi kita memerlukan islam dan ini merupakan fitrah manusia. Jangan tersemat dalam otak kita bahawa agama kita memerlukan kita,andai itu yang kita fikirkan tune semula otak kita supaya kita lebih ikhlas dalam perjuangan.

Firman Allah:

“sesungguhnya Allah tidak merubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka merubah kepada keadaan yang sedia ada pada diri mereka”-surah Ar-Rad:11


Ayat diatas memberi tahu,perubahan yang dilakukan berpandukan usaha yang jitu pasti mampu mengubah diri . Namun demikiaan,melihat kemajuan yang dilakukan ini sebenarnya memakan diri sendiri dan masyarakat sama ada didalam atau luar Negara.Apabila pembangunan dan hiburan dilakukan sesuka hati tanpa sempadan maka laknat Allah bakal menanti dan telah terjadi.
Sedar atau tidak hiburan terlampau merupakan salah satu pembangunan yang bersifat luaran dan tanpa pemantapkan dalaman menjadikan manusia terlalu ‘takut’ dengan Allah s.w.. dan tanpa diduga pelbagai kejadiaan aneh telah berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini antaranya Tsunami yang melanda aceh,kejadiaan tanah runtuh di Bukit Antarabangsa,taburan hujan yang tidak menentu,dan pelbagai lagi kejadian.Kita sepatutnya bersyukur kerana masih diberi denyutan jantung dan peringatan daripada Allah.Tetapi adakah tidak cukupkah dengan amaran itu.

Firman Allah:

“..dan apabila Allah mengkehendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana(disebabkan kesalahan mereka sendiri) maka tiada siapa pun dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya”-surah Ar-Rad:11


Allah sediri telah memberi peringatan kepada kita supaya jangan buat kerosakan tetapi sikap manusia yang degil dan tidak patuh kepada arahan Allah memakan diri sendiri.

Wallahu’alam…

Read More..