Gerakan Mahasiswa

EXCELLENT OR ENTERTAINMENT????

0 Komentar


Bagai isi dan kuku,itulah peribahasa yang sesuai ,untuk dikaitkan antara kemajuan dan pembangunan.Tanpa pembangunan, tiadalah kemajuan.. dan sudah pasti tanpa pembangunan wujudlah kemunduran.. Persoalannya disini, pembangunan bagaimanakah yang dicari? Adakah kita mencari bangunan-bangunan yang tersusun rapi dan berkonkrit atau bangunan-bangunan yang tersusun menjadi benteng kekuatan diri? Tepuk dada jangan tanya selera ya, tepuk dada tanyalah Iman..


Firman Allah:


“sesungguhnya Allah tidak merubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka merubah kepada keadaan yang sedia ada pada diri mereka”-surah Ar-Rad:11



Ayat diatas memberitahu,perubahan yang dilakukan berpandukan usaha yang jitu pasti mampu mengubah diri . Namun demikian,melihat kemajuan yang dicapai dewasa ini sebenarnya memakan diri sendiri dan masyarakat sama ada di dalam atau di luar negara. Apabila pembangunan dilakukan sesuka hati laknat Allah bakal menanti. Sedar atau tidak pembangunan yang bersifat luaran tanpa pemantapkan dalaman telah mendapat laknat daripada Allah s.w.t. Pelbagai kejadiaan aneh telah berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini antaranya Tsunami yang melanda di Aceh,kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa,taburan hujan yang tidak menentu,dan pelbagai lagi kejadian.Tidak cukupkah dengan amaran Allah?


Firman Allah:


“..dan apabila Allah mengkehendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana(disebabkan kesalahan mereka sendiri) maka tiada siapa pun dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya”-surah Ar-Rad:11


Allah azza wajalla telah memberi peringatan kepada kita supaya jangan berbuat kerosakan tetapi sikap manusia yang degil dan tidak patuh kepada arahan Allah memakan diri sendiri.


Saban hari kita melihat pembangunan teknologi merupakan kayu ukur kemajuan sesebuah negara baik di luar atau di peringkat Institusi Pengajiaan Tinggi. Baru-baru ini Universiti Sains Malaysia (USM) telah mendapat gelaran sebagai universiti APEX (Acceleration Programme for excellent) dengan menewaskan tiga buah universiti iaitu Universiti Malaya (UM),Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM).Belum terlambat untuk saya ucapkan tahniah kepada warga USM.

Namun demikian, yang menjadi persoalan sekarang adakah universiti for excellent akan berubah kepada universiti for entertainment? Sama-samalah kita fikirkan.Hal ini merupakan isu seluruh warga kampus dan bukan isu persendirian. Satu persatu hiburan mula ditonjolkan dan mendapat sambutan yang menggalakkan kerana promosinya yang besar-besaran, akan tetapi program berbentuk ilmiah kurang sambutannya. Apakah semua ini?Hiburan tiada salahnya tetapi bila hiburan yang melampau akan bertukar menjadi kemungkaran. fikir-fikirkan lah. Gejala sosial mula menular di seluruh Negara bahkan diseluruh kampus-kampus dengan isu buang anak, zina, dan pelbagai lagi,nak kata tidak pandai sudah masuk universiti, tapi ada akal guna untuk fikir perkara yang mudah. Itulah manusia,nanti bila dah terhantuk baru tergandah.



Selain daripada itu,kita melihat kebanyakan mahasiswa/i lebih suka mengambil sikap acuh dan tidak acuh terhadap isu-isu semasa bahkan merasakan cukup kalau periuk nasi mereka terselamat daripada ancaman masyarakat. Sikap mementingkan diri sendiri dan menganggap dunia milik sendiri menjadikan mahasiswa/i jauh daripada masyarakat. Kita melihat ramai mahasiswa/i menghabiskan masa dengan belajar tapi sayangnya apa yang mereka belajar hanyalah untuk mendapat pekerjaan.

Kesudahannya otak menjadi beku,akal menjadi kaku. Kemudian mulalah fikirkan benda-benda murah, apa yang berlaku didalam dan luar kampus semuanya tidak tahu,kalau begitu lebih baik jadi buta dan pekak.Kita perlu sedar sebagai mahasiswa/i kita perlu mencari jalan penyelesaian dan memberi idea-idea yang bernas untuk membantu Negara bukan tunggu dan lihat..Mahasiswa/i seharusnya menjadi check and balance kepada kerajaan dan kampus bukan ikut kata-kata orang atasan. Andai kata mereka salah kita perlu menjadi orang pertama yang alert,bukan duduk menonggeng di dalam bilik.Persoalannya adakah kita sudah terlewat? Kerana budaya ini telah menular di seluruh kampus dan mahasiswa/i seolah-olah seperti orang sakit yang perlu dirawat di hospital. Hal inilah yang menyebabkan pemikiran mahasiswa/i menjadi seperti batu-batu dijalanan yang tidak menentu apakah fungsinya.


Melihat situasi di atas,membuat saya terfikir adakah USM layak menjadi Universiti APEX dengan keadaan mahasiswanya yang sakit dan perlukan ubat,program-program hiburan yang berleluasa,dan jika ada pun program ilmiah ia hanya tertumpu kepada akademik.Persoalannya kalau lah program sebegini diteruskan adakah ranking USM akan “meningkat”? Saya melihat ilmu sangat penting tetapi dalam masa sama kita perlu alert dengan persekitaran dan dunia.Kita bukan hidup didalam kampus tetapi hidup di atas muka bumi.Sebagai mahasiswa/i kita perlu sedar dan buka mata besar-besar supaya melihat realiti di luar kampus. Adakah suatu hari nanti kita akan melihat masyarakat melabelkan universitas kita sebagai universitas hiburan.Sama-samalah kita fikirkan. Apa yang diutarakan adalah untuk kita fikirkan terutamanya kita sebagai mahasiswa/i.
sekian..



Read More..

Di Sebalik Segala Musibah Yang Melanda...

0 Komentar



Assalamualaikum..sahabat2 sekalian, Seperti yang kita ketahui kekejaman Yahudi yang telah MEMBANTAI penduduk Gaza, dan banyak lagi kekejaman terhadap Negara islam. Secara tidak sedar, ada satu lagi agenda Yahudi untuk memusnahkan Umat Islam iaitu dengan cara yang sangat terancang. Memetik kata pujangga, "kebatilan yang terancang boleh mengalahkan kebenaran yang tidak terancang.." disini ana ingin kongsikan beberapa info mengenai kehebatan bangsa Yahudi laknatullah yang diambil dari tesis yang bertajuk "Why the jews so smart". Semoga ia menjadi tauladan buat kita semua.

Mengapa Yahudi Bijak?

Cuba anda fikirkan, kenapa Allah memberi kelebihan pada mereka? Kita lihat ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor.
Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan,
senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Apakah ini suatu kebetulan?
Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana?
Seperti kilang pengeluaran?

Mari kita lihat satu persatu..

persiapan awal melahirkan zuriat.


Ketika mengetahui si ibu telah mengandung, sang ibu akan sering menyanyi dan
bermain piano .Ibu bayi tersebut juga akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, pabila ditanya,
"adakah ini untuk anak kamu?"
Mereka menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan,saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak"
tanpa merasa penat beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.





Makanan sewaktu mengandung


Menurut adat orang Yahudi, makanan wajib yang perlu di ambil oleh setiap ibu mengandung ialah :-
kacang badam dan kurma bersama susu
• makanan tengahari- roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang,
(daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. )
pil minyak ikan.



Makanan utama majlis-majlis keramaian.


• Gemar
memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja (jika ada ikan, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama.)
Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.
• mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. ( memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Rokok dan Nikotin


• apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka.( Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ...... tekalah sendiri..!)



ketika di alam persekolahan


• makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code liver oil) – untuk membantu dalam memahami pelajaran. Mereka bijak memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan English.
• sedari kecil mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu
kewajipan. ( Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.)
• darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains






sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, (memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.)
• di sekolah menengah, ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala
kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi
ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke
institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

fakulti perniagaan.


• mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktikkannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta!

• Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia
membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.



Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini?


• Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Ibadah..


menggoyangkan kepala mereka,
(menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah).

Adakah ini kebetulan?

Fikirkanlah!

Read More..

Selamat Datang ke Dunia Semut

1 Komentar

Dalam perjalanannya ke sekolah setiap hari, Umar berjalan melewati halaman rumah di seberang jalan dan menunggu di sana untuk beberapa saat. Temannya yang sangat baik tinggal di dalam taman ini. Tak seorangpun tahu siapakah teman ini, tetapi Umar sangat menyayanginya. Umar tidak pernah lupa untuk mengunjungi temannya, dan sangat senang bersahabat dengannya. Lagi pula, temannya ini lebih pandai dari siapapun juga. Meskipun tubuhnya sangat kecil, teman Umar ini mampu melakukan berbagai pekerjaan penting. Ia juga sangat rajin bekerja. Ia melakukan seluruh pekerjaannya dengan sangat baik dan tepat waktu, seolah-olah ia adalah seorang prajurit dalam angkatan bersenjata. Walaupun ia tidak bersekolah sebagaimana Umar, ia mampu melakukan berbagai macam kewajiban-kewajiban yang harus ia lakukan dalam hidupnya.

Tentunya engkau bertanya-tanya, siapakah teman mungil ini?
Teman rahasia Umar adalah seekor semut kecil, yang dapat melakukan berbagai pekerjaan yang menakjubkan.





Semut memiliki jumlah yang jauh lebih banyak dari kebanyakan makhluk hidup lain di dunia ini. Untuk setiap 700 juta semut yang lahir di dunia ini, hanya ada 40 bayi manusia baru. Dengan kata lain, jumlah semut di dunia lebih banyak dibandingkan jumlah manusia.
Keluarga semut juga sangat besar. Sebagai contoh, engkau mungkin mempunyai keluarga beranggotakan 4-5 orang. Sebaliknya, dalam satu keluarga semut, kadang terdapat jutaan semut. Sekarang cuba fikirkan sebentar: jika anda memiliki kakak dan adik laki-laki ataupun perempuan yang bejuta, dapatkah anda hidup dalam satu rumah? Tentu saja tidak!

Keistimewaan semut tidak hanya sebatas ini. Meskipun mereka yang berjumlah jutaan ini hidup bersama-sama, mereka tidak mempunyai masalah antara satu dengan yang lainnya, tidak ada kekacauan dan tidak terjadi keonaran. Mereka hidup dalam masyarakat yang sangat teratur rapi, dan setiap orang mematuhi peraturan-peraturan yang ada.

Beberapa keluarga semut melakukan pekerjaan layaknya tukang jahit, sebagian yang lain bercucuk tanam seperti petani, dan bahkan sebagian lagi ada yang memiliki peternakan-peternakan kecil dimana mereka memelihara beberapa binatang yang lebih kecil. Sebagaimana manusia yang mengembangbiakkan sapi dan mengambil susunya, semut juga beternak kutu tanaman kecil (afid) dan memanfaatkan susunya.
Sekarang marilah kita dengarkan kisah Umar tentang dunia semut.

Umar: Aku pertama kali bertemu dengannya ketika aku melihat kepalanya yang mungil muncul dari dalam tanah. Kepalanya menarik perhatianku, sebab ukurannya sedikit lebih besar daripada tubuhnya. Aku heran mengapa kepalanya sebesar itu dan mulai mengamati temanku yang mungil ini. Kepala besar pada tubuhnya yang mungil membantu dalam tugasnya sebagai penjaga di pintu masuk sarangnya. Apakah kalian ingin tahu ‘bagaimana’ caranya? Ia melakukannya dengan memeriksa apakah semut-semut yang memasuki sarangnya termasuk anggota keluarganya atau bukan, dan tidak mengizinkannya masuk jika bukan termasuk keluarganya.

Semut :Umar, pertama-tama aku hendak mengatakan kepadamu bahwa kami menyebut keluarga kami sebagai ‘koloni’. Dengan kata lain, kami hidup dalam masyarakat yang disebut koloni. Seekor semut dapat dengan mudah mengatakan apakah seekor semut lain termasuk anggota koloninya atau bukan. Ia melakukannya dengan cara menyentuh tubuh semut lain tersebut dengan antenanya (batang kecil tipis yang menjulur keluar dari bagian atas kepala semut), yang membantunya mengenali semut-semut asing melalui ‘bau koloni’ yang mereka miliki.. Jika semut tersebut ternyata asing, maka kami tidak akan mengizinkannya memasuki rumah kami. Bahkan terkadang kami harus menggunakan kekuatan untuk memaksa mereka pergi.

Kemudian semut berkata: “Sekarang akan kujelaskan kepadamu tentang bagian dalam sarang kami yang kau sangat ingin ketahui. Koloni kami terdiri atas ratu semut, semut pejantan, semut prajurit, dan semut pekerja.”
Ratu semut dan semut pejantan menjaga kelestarian jenis kami. Ratu semut berukuran lebih besar dari yang lain. Tugas para semut pejantan adalah menjadikan sang ratu melahirkan bayi-bayi semut baru. Para prajurit bertanggung jawab melindungi koloni kami, berburu, dan menemukan tempat-tempat baru untuk membangun sarang. Kelompok terakhir terdiri dari semut-semut pekerja. Seluruh semut pekerja adalah semut betina yang mandul. Dengan kata lain, mereka tidak dapat melahirkan bayi-bayi semut. Mereka menjaga ratu semut serta bayi-bayinya, dan membersihkan serta memberi makan mereka. Selain itu, mereka juga melakukan pekerjaan-pekerjaan lain di dalam koloni. Mereka membangun gang-gang baru di dalam sarang, mencari makanan, dan membersihkan sarang. Di antara para semut pekerja dan prajurit juga terjadi pembagian lagi menjadi kelompok-kelompok yang lebih kecil. Di antara mereka terdapat kelompok peternak, kelompok pembangun sarang dan kelompok pencari makanan. Setiap kelompok mempunyai pekerjaan yang berbeza. Ketika satu kelompok bertempur melawan musuh atau berburu, satu kelompok yang lain membangun sarang, dan yang lain lagi bertanggung jawab dalam kebersihan dan perbaikan sarang.”

Umar tidak dapat menyembunyikan rasa kagumnya atas jawaban tersebut. Para semut bekerja sepanjang waktu untuk menolong sesamanya, tanpa memikirkan dirinya sendiri dan tanpa merasa ada masalah – sesuatu yang bahkan manusia sendiri seringkali tidak sanggup melakukannya.

Kemudian Umar bertanya apakah mereka saling berkelahi di antara mereka karena sebagian merasa lebih baik atau lebih kuat dari yang lain. Teman Umar menjawab bahwa hal seperti itu tidak pernah terjadi dan menambahkan:
“Kami adalah keluarga besar, Umar. Tidak ada rasa cemburu, persaingan atau ambisi di antara kami. Kami selalu saling tolong-menolong dan melakukan yang terbaik untuk koloni kami. Segala sesuatu kami kerjakan dalam koloni dengan pengorbanan diri kami. Setiap semut senantiasa memikirkan kebaikan teman-temannya terlebih dahulu, baru kemudian dirinya sendiri.

Saya seringkali mendengar orang-orang mengatakan bahwa terjadi persaingan di antara makhluk hidup di alam. Jangan pernah percaya pada apa yang mereka katakan. Kami tahu benar bahwa kami harus saling bekerja sama dan tolong-menolong agar dapat hidup dengan baik.”

Umar merasa sangat bahagia setelah tahu bahwa Allah menciptakan semut yang sangat tidak mementingkan diri sendiri, penolong dan penuh perhatian terhadap teman-temannya. Setelah mengatakan hal ini pada semut, Umar berniat untuk setidaknya menjadi orang yang senantiasa memikirkan kebaikan orang lain sebagaimana para semut, dan menjadi orang baik yang dicintai Allah.

Perilaku cerdas semut-semut tersebut menunjukkan adanya hikmah atau pengetahuan yang luar biasa. Akan tetapi hikmah ini tidak mungkin berasal dari semut-semut itu sendiri. Sebab, mereka hanyalah sekedar mahluk-mahluk kecil. Jadi kalau demikian, semua keahlian semut pasti memperlihatkan kepada manusia tentang hikmah Allah. Untuk membentangkan kebesaran-Nya dan seni penciptaan-Nya, Allah, Pencipta semut, menjadikan makhluk-makhluk kecil ini mampu melakukan pekerjaan-pekerjaan yang tidak akan pernah mampu mereka lakukan berdasarkan pengetahuan dan kehendak mereka sendiri.

Teman Umar, semut, memperoleh sifat bawaan dalam dirinya berupa hikmah, pengetahuan, ketrampilan dan sifat pengorbanan diri yang berasal dari atau wahyu ilham Allah. Segala yang ia lakukan bukanlah merupakan bukti akan kekuasaan dan pengetahuannya, melainkan kekuasaan dan kebijaksanaan Allah.

Bagaimana semua hal ini dapat dikatakan benar? Bayangkan, bagaimana mungkin semut-semut dapat saling “berbicara” sesamanya dengan sempurna jika mereka muncul menjadi ada hanya karena kebetulan? Bagaimana mungkin mereka dapat berkomunikasi dengan sesamanya tanpa ada kerancuan, dan membangun sarang yang sempurna? Disamping itu, taruhlah semua semut ini terlahir secara kebetulan dan mereka hidup hanya untuk mempertahankan diri mereka sendiri, lalu mengapa mereka mau melakukan pengorbankan diri yang besar untuk sesamanya?
Pada sebelah petang, Umar mengambil dan membaca Alqur'an, kitab yang Allah turunkan kepada semua manusia. Ayat pertama yang dibacanya berbunyi sebagai berikut :


"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda (ayat) bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.” (QS. Aali ‘Imraan, 3:190-191)

Umar benar-benar yakin bahwa Allah-lah satu-satunya yang telah menciptakan semut, dirinya sendiri, ibu dan ayahnya, saudaranya dan segala sesuatu di alam semesta. Teman mungilnya telah mengingatkannya akan kenyataan paling penting di dunia ini: tidak ada pencipta kecuali Allah SWT semata.

Saya percaya bahwa ketika kalian membaca baris-baris tulisan ini, kalian semua akan memahami kebenaran ini seperti halnya Umar, dan mengetahui bahwa Allah-lah yang menciptakan segala sesuatu. Kemudian kalian akan mengatakan:


Darwin, yang mengatakan bahwa mahluk hidup tidak diciptakan, akan tetapi muncul menjadi ada karena kebetulan” adalah sebuah kebohongan besar. Di saat kita dikelilingi oleh beragam makhluk dengan berbagai kemampuan menakjubkan yang dimilikinya, maka adalah mustahil untuk beranggapan bahwa mereka muncul menjadi ada di dunia ini dengan sendirinya secara kebetulan.
Jadi, jika suatu saat tanpa disangka-sangka engkau juga berjumpa dengan teman baik, sebagaimana Umar, jangan lupa bahwa engkau pun dapat belajar banyak darinya. Telitilah dan pikirkanlah kesempurnaan ciptaan Allah, yang menciptakan temanmu itu. Dan jika engkau pernah bertemu dengan pembohong-pembohong seperti Darwin, ceritakan pada mereka tentang ciri-ciri yang menakjubkan tentang temanmu itu dan dan katakan bahwa engkau takkan pernah mempercayai berbagai kebohongan mereka yang tidak masuk akal.




1. Semut “berbicara” satu sama lain dengan cara saling menyentuh
2. Semut tidak menghendaki makhluk atau semut asing masuk ke dalam sarangnya, sebab ini akan mengancam keamanan mereka. Mereka tak segan bertempur untuk melindungi sarang dan teman-teman mereka.
3. Semut–semut mempunyai tugas yang berbeda–beda. Mereka semua melaksanakan tugasnya masing-masing dengan sebaik-baiknya tanpa kenal letih.
4. Semut, pekerja keras tulen yang sedang melaksanakan tugas mereka.
5. Pada bagian ini, kita melihat kota bawah tanah yang dibangun oleh semut. Hebatnya, kendatipun ukurannya yang kecil, mereka mampu membangun kota sebesar ini.
6. 1. Sistem pertahanan udara 2. Rumah kaca 3. pintu masuk utama dan pintu masuk samping. 4. Bilik-bilik yang telah selesai dibuat 5. kuburan 6. Bilik penjaga 7. pelindung bagian luar 8. Bilik perawatan bayi 9. Tempat penyimpanan daging 10. Tempat penyimpanan biji-bijian 11. Perawatan larva 12. Ruang musim dingin 13. Ruang pemanasan pusat 14. Ruang pengeraman 15. Ruang ratu semut.
7. Tidak ada keraguan bahwa semut tidak dapat merencanakan dan merancang bangunan beserta seluk-beluknya dengan kemampuan mereka sendiri. Mereka mendapatkan wahyu dari Allah sehingga mampu melakukan semua pekerjaan ini.
8. Rumah yang dibangun oleh semut untuk mereka sendiri terlihat hampir menyerupai sebuah istana bagi mereka

Read More..