Gerakan Mahasiswa

DABBATUL ARDI (BINATANG BUMI)


>Ada ulama’ menyebut ia akan muncul di hujung negeri yaman,padang pasir,penjuru baitillah atau di makam ibrahim.


>Khilaf: binatang ini keluar di Bukit Safa


Nabi Allah tidak terhingga banyaknya dan bilangan rasul yang perlu diketahui ialah 25orang.Salah seorang Rasul ialah Nabi Isa A.S. Nabi Isa masih hidup,tinggal di Arasy ketiga.

Sejarah ringkas Nabi Isa A.S:

Gelaran diberi:Rahullah (Allah s.w.t telah meniup roh kedalam badan mariyam)

Diceritakan di sebuah perkampungan seorang wanita yang dikenali sebagai mariyam telah mengandung tanpa suami.Keadaan ini telah menimbulkan rasa pelik dikalangan penduduk kampung dan mereka tertanya-tanya bagaimana seorang perempuaan boleh lahir tanpa ayah dan ini semua mesti ada udang disebalik batu. Mengetahui hal itu,orang kampung mula membuka mulut menceritakan perkara ganjil tersebut sehingga tertaburnya benih-benih fitnah. Menyedari hakikat itu mariyam telah melarikan diri ke sebuah bukit.Nabi Isa telah lahir di dalam bukit tersebut. Ketika hari kelahiran Nabi Isa penduduk kampung telah datang untuk memukul mariyam. Kemudian, mariyam telah menyuruh penduduk kampung bertanya sendiri kepada Nabi Isa, dengan izin Allah s.w.t Nabi Isa telah berkata “aku hamba Allah s.w.t dan dilantik menjadi rasul”. Semasa hidup baginda seorang yang miskin dan merupakan rasul yang paling miskin. Baginda hanya makan rumput dan ulam kayu.

Ketika bulan puasa,baginda telah mencari ulam dan pada saat itu ibunya mariyam sedang tidur.Namun demikian,baginda tidak menyedari bahawa ibunya telah meninggal dunia.

Ketika hidup Nabi Isa telah menyeru kaum Bani Israel kepada Allah s.w.t. Namun demikian,kaum israel telah berpakat untuk membunuh Nabi Isa. Hendak diceritakan seramai 16 orang kaum israel telah menghambat Nabi Isa. Dalam aksi kejar mengejar itu 2 orang telah kehadapan manakala yang 14 lain ketinggalan ke belakang. Setelah jauh berlari sehingga ke hujung padang pasir terdapat satu rumah buruk dan Nabi Isa telah masuk ke rumah tersebut.Kemudian Allah telah mengutuskan malaikat untuk mengangkat Nabi Isa naik ke langit dan menggantikan Nabi Isa dengan seorang yang seiras dia.Apabila datangnya kedua-dua bani israel tadi,mereka menangkap dan membunuh lelaki tersebut tanpa mengetahui identitinya yang sebenar.

Sesudah itu apabila menghampiri tanda-tanda kiamat yang besar maka akan turunlah Nabi Isa A.S untuk melawan dajjal.Apabila dajjal mati ia dikatakan di kebumikan bersebelahan makam Nabi Muhammad s.a.w. Kemudian ketika Nabi Isa dan kaum muslimin tawaf ka’bah tiba-tiba…… (to be continue)



0 Komentar: